Wykłady odbywają się w okresie od października do czerwca, raz w miesącu, w poniedziałki o godzinie 18:00.
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że materia wypełniająca Wszechświat składa się z atomów, które łączą się w cząsteczki chemiczne, a same składają się z cząstek elementarnych. Tak zbudowany jest świat wokół nas i my sami. Jednak od lat trzydziestych XX wieku, stopniowo, uzyskiwaliśmy dowody na to, że taka materia stanowi zaledwie kilkanaście procent materii ciążącej, rządzącej ruchami gwiazd w galaktykach i galaktyk w gromadach galaktyk. Wiemy, że ta "ciemna materia" nie może się składać z takich atomów, z jakich my jesteśmy zbudowani. Dziś, z obserwacji, wiemy bardzo dużo o ilości takiej ciemnej materii, jej rozkładzie. Nie wiemy jednak co tę materię tworzy. Jeszcze bardziej zaskakujące były wyniki obserwacji z lat dziewięćdziesiątych XX wieku, wskazujące, że Wszechświat rozszerza się coraz szybciej. Wysunięto hipotezę, że to przyspieszenie rozszerzania się Kosmosu powoduje obecność jeszcze jednego, tajemniczego składnika, o zaskakujących własnościach fizycznych - "ciemnej energii". W sumie ciemna materia i ciemna energia stanowią ok. 96% masy-energii we Wszechświecie. Problem czym one są jest zdaniem autora wykładu "największym, nierozwiązanym problemem w fizyce".
Michał Bejger (CAMK, Warszawa)
Wykład będzie poświęcony zagadnieniu uprawiania nauki: zdefiniowaniu tej specyficznej działalności i chwili zastanowienia się, czym różni się ona od innych dziedzin życia. Na przykładzie astronomii pokażę następnie, w jaki sposób gromadzimy i analizujemy wiedzę o Wszechświecie, wyciągamy wnioski dotyczące praw nim rządzących i w jaki sposób dokonywane są odkrycia astronomiczne z pierwszych stron gazet.
Ewa Łokas (CAMK, Warszawa)
Zderzenia między dyskowymi galaktykami karłowatymi są jednym z obiecujących scenariuszy powstawania obiektów znanych jako sferoidalne galaktyki karłowate, które obserwujemy w najbliższym otoczeniu Drogi Mlecznej. W trakcie wykładu omówione zostaną tego typu zjawiska oraz symulacje, które pozwalają je modelować. Sporo uwagi poświęcimy analizie konkretnych przykładów obiektów z Grupy Lokalnej, które mogły powstać w wyniku zderzeń, takich jak galaktyki karłowate Andromeda II i Fornax.
Justyna Modzelewska (CAMK, Warszawa)
Wojciech Pych (CAMK, Warszawa)
Prezentacja ma formę wirtualnej wycieczki po obserwatoriach astronomicznych, w których znajdują się teleskopy dostępne dla polskich astronomów.
Katarzyna Drozd (CAMK, Warszawa)
Misja Rosetta to kamień milowy w poszukiwaniu zrozumienia początków Układu Słonecznego, pochodzenia komet i ich budowy. Opuściła Ziemie ponad 10 lat temu, aby wylądować na maleńkiej drobinie, znacznie mniejszej od przeciętnego miasta. I się udało! Według zespołu dowodzącego misją, lądowanie na komecie było równie ekscytujace, co lądowanie na Księżycu. Poza spektakularnym sukcesem technologicznym, triumfem matematycznej precyzji nad nieobliczalnymi siłami przyrody - czego się nauczyliśmy? W trakcie spotkania ze słuchaczami postaram się przybliżyć istotę pierwszych wyników z misji Rosetta.