Wykłady odbywają się w okresie od października do czerwca, raz w miesącu, w poniedziałki o godzinie 18:00.
Mimo systematycznych poszukiwań prowadzonych w ramach programu SETI, ani z żadnych innych przesłanek, nie natrafiliśmy do tej pory na jakiekolwiek zjawiska dowodzące istnienia pozaziemskich cywilizacji. Dlaczego? Są dwie możliwe odpowiedzi na to pytanie: Takich cywilizacji nie ma. Przedstawię bardzo poważne argumenty zwolenników tego wyjaśnienia. Źle szukamy. Przedstawię swój własny pomysł na to, jak można rozsądniej poszukiwać Obcych (M. Abramowicz, M. Bejger, É. Gourgoulhon, O. Straub. 2020, Nature Sci. Rep. 10, 7054)
Michał Bejger (CAMK, Warszawa)
Wykład będzie poświęcony zagadnieniu uprawiania nauki: zdefiniowaniu tej specyficznej działalności i chwili zastanowienia się, czym różni się ona od innych dziedzin życia. Na przykładzie astronomii pokażę następnie, w jaki sposób gromadzimy i analizujemy wiedzę o Wszechświecie, wyciągamy wnioski dotyczące praw nim rządzących i w jaki sposób dokonywane są odkrycia astronomiczne z pierwszych stron gazet.
Ewa Łokas (CAMK, Warszawa)
Zderzenia między dyskowymi galaktykami karłowatymi są jednym z obiecujących scenariuszy powstawania obiektów znanych jako sferoidalne galaktyki karłowate, które obserwujemy w najbliższym otoczeniu Drogi Mlecznej. W trakcie wykładu omówione zostaną tego typu zjawiska oraz symulacje, które pozwalają je modelować. Sporo uwagi poświęcimy analizie konkretnych przykładów obiektów z Grupy Lokalnej, które mogły powstać w wyniku zderzeń, takich jak galaktyki karłowate Andromeda II i Fornax.
Justyna Modzelewska (CAMK, Warszawa)
Wojciech Pych (CAMK, Warszawa)
Prezentacja ma formę wirtualnej wycieczki po obserwatoriach astronomicznych, w których znajdują się teleskopy dostępne dla polskich astronomów.
Katarzyna Drozd (CAMK, Warszawa)
Misja Rosetta to kamień milowy w poszukiwaniu zrozumienia początków Układu Słonecznego, pochodzenia komet i ich budowy. Opuściła Ziemie ponad 10 lat temu, aby wylądować na maleńkiej drobinie, znacznie mniejszej od przeciętnego miasta. I się udało! Według zespołu dowodzącego misją, lądowanie na komecie było równie ekscytujace, co lądowanie na Księżycu. Poza spektakularnym sukcesem technologicznym, triumfem matematycznej precyzji nad nieobliczalnymi siłami przyrody - czego się nauczyliśmy? W trakcie spotkania ze słuchaczami postaram się przybliżyć istotę pierwszych wyników z misji Rosetta.